Kedutan Nuffnang

♥Si Awet Muda!♥

Tuesday, September 27, 2011

Sebab Kau Anak Ustaz

Dari aku tingkatan 1 sampai tingkatan 3 aku duduk kat hostel sekolah. Oleh sebab kearan taktahan dek perangai MPP yang macam setan, aku surrender terus balik duduk kat rumah. Dipendekkan cerita, bila nak ambik SPM aku duduk sebulan kat hostel. Dengan mengenang kembali saatsaat dibudak hingusankan kat hostel, so aku duduk la sebilik dengan kawankawan yang duludulu jugak. Walaupun kami takbaik sangat tapi aku cuma kenal diaorang. Sebab diaorang sekelas dengan aku. 'Diaorang' tu aku kategorikan sebagai budak baik dengan budak jahat. Aku masuk kategori budak jahat sebab aku selalu ponteng solat. Bukan nak berbangga yang aku selalu ponteng benda paling utama daripada yang utama yang kita kena buat dalam hidup. Tapi kat sini aku sekadar nak kongsi pengalaman. Okay?

Satu hari tu hari Sabtu or Ahad. Aku takingat. Standard la dah cuticuti bukan nak study, tapi dok melepak kat bilik goyang kaki. 

Tepat pukul 12.30++, azan Zohor pun dah dengar dari surau. Tapi aku terus gulinggulingguling sampai pukul 4. Lepas tu aku baru sedar yang dari tadi kawan aku yang kategori baik duduk gulingguling sekali dengan aku. Lepas tu aku pun mulakan perbualan. Ceh, perbualan. 

Aku : Weh, asal kau tak solat?
Kawan baik : Kau pun tak solat.
Aku : Aku lain. Aku rock. Kata aku sambil buat muka serius. Sumpah taktipu.
Kawan baik : *Diam....
Aku : Kau tu anak ustaz, mana boleh taksolat. Jangan jadi macam aku.
*Kawan baik terus bangun. Ambik wudhu' then terus solat.

Tibatiba muka aku rasa merah padam. Apa yang aku cakap tadi?

Gila! Baru aku sedar aku dah cakap benda salah. 
Ada ke patut aku bandingbandingkan dia anak siapa aku anak siapa. Salah aku cakap tak fikir dulu. 
So kalau aku ni anak penyanyi rock aku tak payah solat la? Bodoh.

Lepas SPM, aku sambung study kat luar negeri. Kami pun lost contact.

Pada kawan yang baik, kot kot dia terbaca belog ni. Kot kot dia masih ingat kat aku. Kot kot jugak dia masih ingat cerita yang lalu. Aku mintak maaf sangatsangatsangat. Dari hujung kaki sampai hujung rambut. 
Mulut aku memang celupar sikit. Macam haram.



Sekadar gambar hiasan~


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...