Kedutan Nuffnang

♥Si Awet Muda!♥

Saturday, January 5, 2013

Kek Susu Rintik Kukus resepi Kak Ita Masam Manis :)

Ok harini aku ada try buat resepi kek yang baru aku jumpa. Sebab tengok bahan-bahan & cara membuatnya sangat mudah so aku dengan senang hati membuatnya!

Adik-adik pun cakap sedappp!! Of kos lah sedap sebab kakak ikut resepi sebijik dari Masam Manis.blogspot. Tepuk tangan untuk Kak Ita sebab belognya yang hott! Yeay!

Bahan-bahan yang anda perlu sediakan ialah:

♥250 g butter
♥1 cawan gula halus (aku guna gula kasar yang diblender hihi)
♥6 biji telur ayam
♥1 sudu teh esen vanilla
♥3 cawan tepung naik sendiri
♥1 cawan susu pekat
♥1/2 cawan air - guna susu segar macam kak ita mungkin lagi sedap
♥1 sudu teh ovelate - tambah macam resepi kak ita
♥manik warna-warni - tambah ikut suka hati :D


Cara-cara:

♡Panaskan kukusan. (Aku pakai periuk nasik + periuk lubang2 :D )
♡Sediakan loyang dan lapik guna kertas minyak. Aku taktau apa tu kertas minyak so aku guna kertas A4 :3
♡Pukul butter dan gula hingga kembang dan memutih
♡Masukkan ovalate dan pukul lagi hingga rata.
♡Masukkan telur sebijik demi sebijik. pastikan telur sudah bercampur sepenuhnya, baru masukkan telur yang lain.
♡Tambahkan esen vanila dan terus putar hingga rata
♡Masukkan susu pekat manis dan terus memutar
♡Tutup mixer (aku x tutup pun sebab tangan lenguh nak pukul cara manual T.T)
♡Masukkan tepung berselang seli dengan air
♡Tuangkan manik gula dan gaul rata ~ kak ita cakap proses ni kena buat cepat2 supaya manik tu tak turun warnanya
♡Tutup loyang dengan aluminium foil dan kukus selama 45 minit hingga 1 jam
♡Bila kek dah masak tunggu ia sejuk sebentar
♡Keluarkan dari loyang dan sedia di nikmati.


Simple kan? Selamat mencuba~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...