Kedutan Nuffnang

♥Si Awet Muda!♥

Monday, January 7, 2013

Resepi mudah kek sponge

Pagi tadi aku try buat kek sponge. Kek sponge ni biasanya orang buat sebagai basic cupcake. Maksud aku atas kek ni kita boleh letak macam-macam jenis hiasan guna fondant atau aising. Krim pun boleh.

Bahan-bahan yang anda perlukan ialah:
♥100 gram tepung berserbuk penaik
♥100 gram gula kastor
♥50gram majerin (dicairkan)
♥4 biji telur
♥1 sudu esen vanila
♥chip coklat ~ aku tambah

Cara membuat:
♡Pukul telur hingga kembang dan gebu
♡Masukkan gula sedikit demi sedikit
♡Masukkan ke dalam bekas tepung dan kacau rata. Ketepikan.
♡Campurkan mentega cair dan esen vanila
♡Tuangkan campuran mentega cair dan esen vanila ke dalam adunan tadi. Kacau hingga sebati.
♡Tuang ke dalam bekas mini dan taburkan chip coklat
♡ Bakar dalam ketuhar bersuhu 180'c selama 15-20minit hingga keemasan.

Note : Coklat chip tu aku taburkan atas adunan sebab chip tu akan jatuh ke bawah bila dah masak. So suprise kepada si pemakan sebab tiba-tiba ada coklat kat dalam. Bernas kan idea aku? Haha

Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...