Kedutan Nuffnang

♥Si Awet Muda!♥

Monday, January 14, 2013

Belajar Bahasa Bajau Part 3 (Anggota Badan)

♥aku anak Bajau. Dan aku sangat obses dengan bahasa ibunda♥

Blog aku ni sudah macam Kamus Bajau Bergambar KBSR. Huhu

Hari ni Cikgu Suzie mau ajar anggota badan. Ada reader yang tidak cukup anggota? Syukurlah sebab anda istimewa. Kurang di badan, di hati jangan :)

Okay.
Aku cuma akan senaraikan bahagian-bahagian badan yang biasa kita sebut. Yang biasa kita pakai selalu sebab anda dan badan memang tidak boleh dipisahkan sekiranya mau pegi kerja ka, sekolah ka, memancing ka. Okay aku mengarut. Abaikan.

Oh ya. Aku ada baca dalam blog ni. Komen tuan pembaca kepada tuan penulis yakni memberi cadangan kepada tuan blog supaya lebih spesifikkan lagi title Belajar Bahasa Bajau yang digunakan. Ini kerana bahasa Bajau dalam Sabah ni memang pelbagai. Dan salah satunya adalah Bahasa Bajau Kota Belud yang aku ajar ni. ♡♡♡

Okay okay okay!
Teruskan membaca dan aku teruskan cerita kepada tajuk asal post.

♥ Kepala : Tikook
♥ Leher : Kelong
♥ Pergelangan tangan : Perepatan
♥ Siku : Supu-supu siku
♥ Ketiak : Kekapae
♥ Dada : Derakan
♥ Bahu : Bo
♥ Tapak tangan : Paat tangan
♥ Tangan : Lengon
♥ Jari Telunjuk: Temboro
♥ Jari : Jari
♥ Kuku : Keku
♥ Badan : Badan
♥ Pinggang : Pangkat
♥ Pusat : Ponsot
♥ Punggung : Buli
♥ Perut : Betong
♥ Kaki : Bangkur
♥ Paha : Pooh
♥ Lutut : Tuut
♥ Tumit : Tumit
♥ Tapak Kaki : Paat betis

Ada apa-apa yang kurang? Leave me your comment.

Cawan plastik cawan kaca,
Terima kasih sudi baca!
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

BBB Part 1
BBB Part 2

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...